HTML

Civis Europaeus

Európáról és egy európai Magyarországról

Utolsó kommentek

  • buta_lúd (törölt): @Civis Europaeus: és elméletileg változtathattuk volna a kormányváltáskor valamilyen szinten a fő keretszámokat? (2012.11.15. 19:03) Uniós pénzek – jóra költjük?
  • Kotkodus: a bírók komcsi múltját pedig javaslom minél előbb feltárni! nem lehet az összes bírót a kollektív bűnösség alapján kezelni! akiről kiderül, hogy erősen komcsi múltja van az húzhat nyugdíjba. azonba... (2012.11.08. 17:25) A döglött kutya még mozog
  • Szűtté mamá? Szűjjé!: @KG2000: Nos, lehet. Bár én nem vagyok mszp szimpatizáns. Különbség viszont, hogy - ahogy írtad - a fidesz szavazótábora, bár szépen fogyogat, de heterogén és hithű. A fidesz veszte viszont kizáróla... (2012.11.08. 17:18) A döglött kutya még mozog
  • Kotkodus: irónikus, hogy egyesek mennyire igazságtalannak és elfogadhatatlannak tartanak jogi döntéseket, miközben - amikor nekik érzelmileg kedvező jogi állásfoglalás, törvény, alaptörvény születik - máskor ... (2012.11.08. 17:14) A döglött kutya még mozog
  • Anti Anyag (törölt): nem nagyon értem mi abban az öröm, hogy egy csomó idős, nekem már minden mindegy, bírót visszahelyeznek a posztjára. Kapják a fizetésüket a nyugdíj mellett, még az az előny sincs meg, hogy olcsóbb... (2012.11.08. 16:55) A döglött kutya még mozog
  • Utolsó 20

Nemzetállamok föderációja?

2012.09.18. 21:52 Civis Europaeus

Jó napjai voltak az elmúlt hetekben az Európai Uniónak.

Először az Európai Központi Bank jelentette be, hogy bizonyos feltételekkel korlátlan mennyiségben hajlandó az eurózónatagok által kibocsátott államkötvényeket felvásárolni a másodlagos piacokon.

Aztán múlt héten a német alkotmánybíróság adott feltételes zöld lámpát az eurózónatagok pénzügyi támogatására létrehozott, 700 milliárd eurós Európai Stabilitási Mechanizmusnak.

Ugyanezen a napon, az európai bankunióhoz vezető út első lépéseként, az Európai Bizottság javaslatot tett arra, hogy a nemzeti pénzügyi felügyeletek helyett az Európai Központi Bank lássa el az eurózóna mintegy hatezer hitelintézetének felügyeletét. A javaslat értelmében az Európai Központi Bank döntene a hitelintézetek engedélyezéséről, és ellenőrizné például, hogy a hitelintézetek működése megfelel-e a tőkére, a tőkeáttételre vagy a likviditásra vonatkozó követelményeknek.

Szintén múlt héten, a hollandiai parlamenti választásokon jelentős vereséget szenvedett (képviselői helyeinek több mint egyharmadát veszítette el) a Geert Wilders vezette szélsőjobboldali, EU-ellenes Szabadság Párt, és nem tudta növelni képviselői helyeinek számát a szélsőbaloldali, szintén az EU ellen kampányoló Szocialista Párt. A pró-európai pártok kampányát segítette a holland vállalkozók 90 százalékát képviselő érdekképviseletek által szervezett "Európa és a tények" honlap és az ahhoz tartozó rövidfilm, amely – az EU költségvetésébe több pénzt befizető mint onnan kivevő – Hollandia választópolgárainak az uniós tagság és az euró előnyei mellett érvelt.

A piacoknak szemmel láthatóan tetszettek az események: az elmúlt hetekben jelentősen estek a problémás eurózónatagok államkötvényhozamai, és négyhónapos csúcsra erősödött az euró.

Az elmúlt hetek eseményei azt jelzik, hogy az európai gazdasági és monetáris unió tovább mélyül, és jó irányban halad az adósságunió, illetve a költségvetési unió felé. Ugyanakkor egyre többen kérdezik, hogy ki hatalmazta fel az európai politikai elitet ezekre a lépésekre. Mi biztosítja az új intézmények és mechanizmusok demokratikus legitimációját és elszámoltathatóságát? Egészen konkrétan: a német választópolgároknak milyen beleszólásuk van abba, hogy a tőlük kapott pénzt hogyan használják fel a görögök vagy a magyarok? A magyar választópolgár hogyan tudná közvetlenebbül befolyásolni, hogy ki legyen az egyre jelentősebb hatáskörökkel rendelkező Európai Bizottság elnöke? Az angol választópolgár hogyan tudhatja meg, hogy milyen számítások alapján fogadták el a bankok minimális tőkéjére vonatkozó uniós szabályokat?

A gazdasági és a monetáris unió nem erősíthető tovább, költségvetési unió pedig nem hozható létre anélkül, hogy közvetlenebb kapcsolat alakuljon ki az uniós állampolgárok és az uniós intézmények között, hogy valamiféle politikai unió jöjjön létre.

Az EU az elmúlt évtizedekben határozott lépésekkel megkezdte a sokak által „demokratikus deficitnek” hívott probléma felszámolását. Az uniós jogszabályok túlnyomó többségét a közvetlenül választott Európai Parlament részvételével hozzák, és ugyanez az intézmény hagyja jóvá és hívhatja vissza az Európai Bizottságot. Egymillió uniós állampolgár arra kérheti az Európai Bizottságot, hogy terjesszen elő jogszabályjavaslatot. Valamennyi jelentősebb bizottsági kezdeményezést online hozzáférhető hatástanulmány kísér. Az uniós transzparenciaszabályok pedig különösen széleskörű hozzáférést biztosítanak bármelyik uniós állampolgár számára az uniós intézmények birtokában lévő információkhoz.

Ez azonban nem elég. Ezt az európai politikai elit is felismerte, amikor Herman Van Rompuy, az Európai Tanács elnöke – az Európai Bizottság, az Európai Központi Bank és az Eurócsoport elnökével szoros együttműködésben – idén júniusban jelentést készített a „valódi gazdasági és monetáris unióról”, és ennek egyik alappilléreként a demokratikus legitimáció és az elszámoltathatóság erősítését nevezte meg. Az Európai Tanács arra kérte Van Rompuyt, hogy a jelentés alapján készítsen részletes ütemtervet, amit az állam- és kormányfők (ideértve a magyar miniszterelnököt) majd a decemberi Európai Tanácson vitatnak meg.

Az érdemi vita azonban már elkezdődött. José Manuel Durão Barroso európai bizottsági elnök múlt szerdai beszédében egyenesen a "nemzetállamok föderációjáról" beszélt. Szintén múlt héten nyújtotta be a Bizottság az európai pártok működésére és finanszírozására vonatkozó jogszabályjavaslatot, azzal a céllal, hogy az európai pártok hatékonyabban tudjanak közvetíteni az uniós intézmények és az európai választópolgárok között. Barroso egyébként azt is javasolta, hogy a 2014-es európai parlamenti választásokon minden európai párt állítson jelöltet az Európai Bizottság élére (még akkor is, ha a jelölés joga formálisan a tagállami kormányok kezében van).

A valódi gazdasági és monetáris unióhoz szükséges, nagyobb demokratikus legitimációval bíró politikai unió alapjait az elkövetkezendő hónapokban rakják le. Ennek következtében várhatóan erősödni fog a magyar állampolgárok és az uniós intézmények közötti kapcsolat is. Ennek a kapcsolatnak a szorosabbá válása ugyanakkor a magyar állampolgárok és a magyar intézmények közötti kapcsolat gyengülésével járhat. Ez nem az állampolgároknak fájna: ők továbbra is beleszólhatnak, sőt egyre jobban beleszólhatnak az őket érintő döntésekbe, csak ezek a döntések már jóval kevésbé a Kossuth téren születnek majd meg.

Az ősz nagy kérdése, hogy a magyar politikai elit hogyan viszonyul majd az uniót demokratikusabbá tevő, de a saját hatalmát csökkentő döntésekhez.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://civiseuropaeus.blog.hu/api/trackback/id/tr994786875

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mad Mind 2012.09.19. 10:45:32

Magyar politikai "elit"? Van olyan?

nemsirunk 2012.09.19. 11:07:50

Hogy mit fog szólni hozzá? Hát ezerrel fogják nyomatni az ostoba szuverenitást-féltő propagandájukat, meg a "nemleszünkgyarmat"-ot. A probléma az, hogy sokan sajnos még mindig benyelik ezt, még mindig elhiszik, hogy a "politikai elitünk" az ország szuverenitása miatt aggódik, és nem a saját hatalmának mindenáron való megőrzése a cél. Pedig nekünk mára már létérdekünké vált, hogy valaki (EU) megállítsa a "politikai elitünk" ámokfutását, mielőtt végképp tönkreteszik az országot.

Globetrotter2014 2012.09.19. 12:06:28

Érdekes, hogy mennyire nyilvánvaló a szükség, és mégis mennyire nehéz konkrét eredményt elérni.

kozmopolita 2012.09.19. 12:36:43

Néhány tízmilliós, csak közös pénzt használó, de amúgy alig integrált, néha ellentétes gazdaság-politikai döntéseket hozó (ld. adók, juttatások) nemzetállamok akarnának többszázmilliós (USA) vagy milliárdos (Kína, India) népességü és termelöerejü országok gazdaságával versenyezni? Ez csak egyre erösebb protekcionizmussal müködne, konkrétan nem vagy csak büntetövámokkal engednék be azok sokszor olcsóbb áruit és szolgáltatásait Európába.

Ha ez nem opció (márpedig nem), akkor marad a sokkal magasabb szintü politikai és gazdasági integráció, hogy végre Európa is többszázmilliós egységes felvevöpiacként és termelökapacitásként jelenhessen meg.

kozmopolita 2012.09.19. 12:49:29

@ZF2: Ennek két fö oka lehet:
Egyrészt a helyi politikai elitek nyilvánvaló ellenérdekeltsége. Jelenleg még kellö hatalommal és befolyásolási lehetöségük van ahhoz, hogy lassítsák a folyamatot.
Másrészt nyilván nagy játszmák folynak a háttérben a majdani irányító szerepért. Hiszen benne van a pakliban az is, hogy egy európai föderációnak esetleg egy görög elnöke legyen, aki német minisztereket irányít. A mai erösek nyilván szeretnének elkerülni ilyen helyzeteket. A régi ellentéteknek (pl. francia-német) sem szabad kiújulnia. Idöbe kerül egy megfelelö irányítási modellt kialakítani.

nemsirunk 2012.09.19. 13:18:12

@kozmopolita: A megfelelő irány az, amit Barroso is javasolt: az Európai Parlament hatáskörének folyamatos és radikális növelése a nemzetállami irányítás rovására úgy, hogy csak európai pártlistákra lehet szavazni (nem országonkénti küldöttekre mint most). Ez ugyanannyira demokratikus és legitim, mint az országos parlamentek, és senki sem reklamálhat, hogy a németek vagy bárki az ő feje felett döntene. Aztán a németek meg oldják meg, hogy az európai pártokban meghatározó legyen a súlyuk. A mai helyi irányítók persze nem akarják kiengedni a kezükből a hatalmat (valójában ezt jelentik a "szuverenitást" féltő hangzatos ócska dumák), viszont van most is sok olyan politikus, akik lehetőséget látnának a saját karrierjük építésére (vagy továbblépésre) az EU révén.

Civis Europaeus 2012.09.19. 14:58:02

@ZF2: kissé már elcsépelt, de azért még mindig időszerű Juncker luxemburgi miniszterelnök mondása: "mindannyian tudjuk, hogy mit kell tennünk, csak azt nem tudjuk, hogy hogyan válasszanak minket újra, ha ezeket megtettük."

Esetleg ezt a cikk kontextusában úgy lehetne módosítani, hogy "csak azt nem tudjuk, hogy KIK választanak minket újra".

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2012.10.03. 20:35:50

@nemsirunk: Azért ennél több kell, és sajnos nem csak a szuverenitás körül megy a harc.
Az a kérdés, hogy hogyan fog működni a többi intézmény, és hogyan kerülnek a döntések, az irányítás és a végrehajtás arra a szintre, ahol az optimális. Merthogy egy európai kormány nem lenne megoldás. Az egész persze az érdekérvényesítés körül folyik, és az érdekek nem csak országok mentén tagoltak.
Ami pedig a tagállamokat illeti, csak egy része s képnek, hogy őrzik a "szuverenitásukat", vagyis korlátozni akarják az európai szintre kerülő hatásköröket. Emellett folyik a harc az európai szintű döntési jogokért is, merthogy elkerülhetetlen, hogy egyes dolgokat európai szintre emeljenek, különösen azokat, ahol saját érdekük más tagállamok befolyásolása közös irányba, meg persze lehet harcolni a hatáskörök átadása ellen, de visszavenni nehezebb lenne. Ezért lesz nehéz a Parlament hatáskörét növelni, és ez utóbbi elkerülése miatt nehéz európai pártokat, európai listát elérni.
A most folyó hirig a költségvetés, különösen az adminisztratív költségek, illetve a személyi költségek, a tisztviselők juttatásai körül ennek egy vetülete, hiszen a gyengébb, a tagállamok által befolyásolt tisztviselői kar előnyösebb nekik.
süti beállítások módosítása